Tobbes blogg
En blå dag, en kvinna i rött och dokumentärfotografering
En del tycker det är svårt att fotografera i färg. Man menar att färgen i sig stjäl uppmärksamhet från annat i bilden, som då betraktaren kanske missar. Ibland kan jag också tycka så och då passar det bättre med svartvitt. Men man får i det sammanhanget inte glömma bort att färgbilder ger betydligt mer information än svartvita dito. En svartvit bild är alltid en abstraktion, en förenkling, av verkligheten.
Borde inte därför all dokumentärfotografering göras i färg? Använder man digital teknik är ju inte det något problem. Färginformationen finns ju med hela tiden. Om man nu inte skaffar sig en Leica med svartvit sensor det vill säga. Ett sådant val har jag dock svårt att förstå. Varför snöpa sig själv?
Men nu är det ju så att en hel del fortfarande fotograferar analogt och de allra flesta använder svartvit film. Många av dem säger sig också fotografera dokumentärt. Hur går nu det här ihop? Ska man inte fotografera verkligheten som den ser ut? Då behöver man ju inte i framtiden försöka tolka "hur verkligheten egentligen såg ut" när bilden togs. Det här hänger förmodligen ihop med att det svartvita, analoga, materialet alltid varit hållbarare än färgens dito. Undantaget skulle i så fall vara Kodachromefilmerna, men de tillverkas ju inte längre.
Men kan vi fortsätta att resonera så? En digital bild i färg håller lika länge som en svartvit dito. Borde inte därför också all dokumentärfotografering göras digitalt?
Nu handlar ju inte det här om tycke och smak. Jag är själv väldigt förtjust i svartvitt och konverterar därför ofta men fotograferar också en del med svartvit film som jag sedan skannar. Nu vet jag inte vad museifolk, och andra verksamma inom samtidens bevarande, rekommenderar i det här sammanhanget. Det skulle vara intressant att få veta.
Om 20-30 år kan alla se att kvinnan ovan hade röda tights (strumpbyxor?) och dessutom hade färgat håret i en rosa nyans. Kanske den informationen är ovärderlig för en del forskare och intressant för andra.
På återseende
Torbjörn
/Torbjörn
Både tjejen i rosa håret och den blå burken vinner definitivt på att visas i färg!
/Torbjörn
Som jag uppfattar dokumentär fotografi - det handlar om att skildra ett ämne / händelse som det ser ut i verkligheten (dvs. i färg) :-). När de "gamla" mästare (inklusive danska Jacob A. Riis) fotograferade S / W, var det faktiskt eftersom färgfoto antingen inte uppfunnits eller var för dyrt eller för dåligt. Dokumentär Foto består förmodligen även av flera bilder för att belysa motivet, eller heter det reportage fotografering? :-) :-)
Kvinnan i rött skulle inte ha varit värt mycket utan färger.
Dina tankar för lagring för eftervärlden är en tanke och diskussion värt. Vilka media finns på 10-15-20 år som kan läsa våra filer?
Med många hälsningar från Danmark.
/Torbjörn
Själv har jag svårt att tänka mig att världen skulle bli bättre om man kastrerade sig eller ännu värre bara fick köra strypt motorcykel (moped). En del avger löften om att bara fotografera med ett objektiv andra anser att det är fult att beskära. Efterbehandla är riktigt osmakligt?!?. Minneskort med mer plats än 24, möjligen 36 bilder är väl riktigt bedrövligt. Det som går mest långsamt vinner. Varför ta vara på möjligheterna när man kan skapa svårigheter och hinder.
Det här är inget nytt, kolla med Luther (inte Martin Luther King alltså).
/nic
/Torbjörn
Jag gör en del dokumentäruppdrag och då handlar det om att skildra händelser på ett intressant sätt så att bilderna fungerar i böcker och tidningar. Om inte bilderna är tagna i rätt ögonblick och snyggt tagna så skulle ingen orka ta del av materialet. Jag har varit med om ett havererat projekt där tre fotografer ägnade två veckor att dokumentera ett sort arrangemang. De ägnade sig åt bildregistrering av hur det såg ut på olika platser. Bilderna gick inte att använda till boken som skulle produceras och visar inte deltagarnas upplevelser eller de ideellas insatser. Däremot funkar de om man vill ha ett exempel på hur ett storkök i ett tält kan se ut.
-affe
m.v.h. Erik / DK
PS: Äntligen - Tycke och Smak. Och se Christers länken här nedan
När det gäller de länkade bilderna nedan har jag sett dem tidigare och tror att en (hel) del av uppmärksamheten runt dem beror på att de är just exotiska, min mor jobbade med handkolorerade bilder i sin ungdom och de har ungefär samma känsla.
/Torbjörn
http://www.boston.com/bigpicture/2010/08/russia_in_color_a_century_ago.html
ger en helt annan känsla för historiska människor och deras verklighet än de sv/v bilder man vanligen ser. De blir levande på ett helt annat sätt.
m.v.h. Erik / DK
/Torbjörn
Att genomföra ett dokumentärfotoprojekt innebär att göra en lång rad val och prioriteringar eftersom man inte kan berätta om allt om man vill lyckas kommunicera med andra. Därför kan valet att utesluta färgen vara helt rationellt.
För de flesta dokumentärfotografer handlar deras projekt inte om att serva forskare i framtiden utan att berätta om en företeelse i samhället. Hur fotografen väljer att genomföra projektet beror på vad denne tycker är bäst. Sedan kan man ta del av många projekt för att få en mer samlad bild av tiden.
Det finns säkert någon som vill vill dokumentera hur folk klär sig idag. De använder säkert färg och fotograferar av en större mängd människor under liknande förhållanden. Det projektet har säkert större värde för forskare i framtiden än om de skulle samla in bilder här och var från olika ställen.
/Torbjörn
Om någon sedan vill kolla hur fiskarna var klädda på 2010-talet så finns det massor av källor att hämta information ifrån. Det finns kataloger och antagligen färgbilder också. Det kan finnas ett annat projekt som handlar om olika yrkesgruppers kläder. Genom att ta del av båda projekten får man en god samlad bild.
Det är inte alltid viktigt att få in så mycket information i varje projekt, i varje bild, som möjligt. Det kan rent utav vara överinformation som sänker det dokumentära värdet/funktionen av materialet.
Det finns en Facebookgrupp där medlemmarna letar upp och visar historiska bilder från Kristianstad (Länsmuséet har mängder med fria bilder så upphovsrätten är inget problem). Det är mycket intressant att ta del av, och i det sammanhanget skulle färg absolut ha haft ett stort värde om det hade varit möjligt.
Naturligtvis måste man ju anpassa bildmaterialet efter uppdragets art, men jag tror att det är synd att missa färgbilder. Vi vet ju inte nu vad betraktarna ser som viktigt om 50 eller hundra år.
En aning OT men egentligen inte helt ändå; jag tänker ibland när jag ser HDR, instagrambilder och andra trendyttringar att måtte de ta "vanliga" bilder också, annars blir nog ångern stor längre fram. Det är kanske bäst att tillägga att jag absolut inte ser sv/v fotografering som någen trend liknande de nämnda, tvärt om, den har alltid haft och har sin stora plats att fylla och måtte entusiasterna nu få många efterföljare. Glöm bara inte färgen! Och som du skriver, med all säkerhet blir de tagna de också, färgbilderna ;-)
Det är inte alltid viktigt att få in så mycket information i varje projekt, i varje bild, som möjligt. Det kan rent utav vara överinformation som sänker det dokumentära värdet/funktionen av materialet."
Det här var bland det tramsigaste jag har läst. Du menar alltså att man ska hoppas på att andra kompletterar med information som du själv valt att ta bort från dina bilder? Då har man inte någon särskilt seriös inställning till dokumentär fotografering. Var och en måste naturligtvis ta sitt fulla ansvar. Jag delar inte alls din syn på dokumentär fotografering och du tycks inte vilja förstå vad som menas med en bilds dokumentära värde. Menar du på fullt allvar att man ökar bildens dokumentära värde genom att medvetet ta bort information från den? Om du genom det förfarandet måste söka informationen någon annanstans, om den alls finns att finna, har ju det dokumentära värdet tvärtom minskat.
Dina tankar om projekt är för mig väldigt dunkelt tänkta. Man tar bort information i det egna projektet och hoppas det finns senare att få i något annat projekt? Och om den informationen inte alls finns att finna? För mig handlar inte det här om särskilt seriös dokumentär fotografering. Den ställer stora krav på objektivitet och noggrann hantering av vad som ska avbildas.
Torbjörn
Jämför detta med om man ska skriva en faktaartikel. I arbetet samlas in en mängd information, men allt kan inte vara med i den slutliga artikeln. Det gör inte artikeln oseriös. Och det är naturligt varken oseriöst, dunkelt eller tramsigt att fotografera i svartvitt.
Färg ger naturligtvis mer information, men det går inte att göra dokumentära projekt för alla eventuella framtida användningsområden. När jag tittar i Anders Petersens bok Fängelse stör det mig inte att bilderna är svartvita trots att det fanns färgfilm på den tiden. Jag får ändå en god bild av hur det är att sitta inne.Om forskare vill ta reda på hur fängelsekunderna var klädda på 1980-talet så finns det antagligen bättre källor än att gå till Anders Petersens bok.