Tobbes blogg
Bilder och berättelser från min resa genom livet.
Gesällen/Lokmekanik
I datorernas och elektronikens tidevarv är det lätt att glömma bort betydelsen av kunskaper i mekanik. De behövs även i dag. Våra verkstäder var i många år grunden för vårt välstånd. Jag bor inte så långt från Järnvägsmuseets fordonshall och gör en tur dit då och då för att fotografera gamla lok och tågvagnar. Fordonshallen är f n stängd för allmänheten så man får nöja sig med de fordon som står uppställda utomhus.
Här har jag fotograferat detaljer från ett ånglok som visar exempel på mängder av mekanik.
Analog teknik med Nikon F80, Nikkor AF-S 1.8/50, Ilford HP5+400 och XTOL.
På återseende
Torbjörn
Inlagt 2020-08-07 10:00 |
Läst 2023 ggr. |
Permalink






Tack LO. Innan elektroniken kom så var det mekanik som gällde och det fanns många väldigt skickliga ingenjörer och uppfinnare inom det området.
Vill man se och höra hur det funkade, kolla gärna legendariska dokumentären Night Mail. Länken nedan går till en filmskola i Chile.
20 minuter in i filmen lyfter det! Tåget får motlut, men håller tiden. Dom skyfflar kol medan en dikt av W H Auden rappas fram till musik av Benjamin Britten, musik där sandpapper ingår i ljudbilden. Det blir lite lugnare, föraren torkar svetten ur pannan, sen är det medlut till Glasgow och slutstationen.
https://vimeo.com/352633639
Tack Måns. Mekanik i rörelse är lättare att förstå en elektroner som far hit och dit.Tack för länken.
Kolvstången är bortmonterad. annars så är det hela komplett. Kolvstången har troligen monterats bort av praktiska skäl för att inte påverka det kallställda maskinariet, som måhända har drabbats av vis seghet rost etc under stillsståendet /NE
Kolvstången är inte bortmonterad, däremot är vevstaken borttagen för att kunna dra loket kallt utan att kolven följer med i cylindern utan smörjning, man säger att loket är nedkopplat. Vevstaken ligger förresten uppe på gångbordet. Loket är ett B-lok, ett av de vanligaste loken hos SJ, synd bara att det ser så rostigt ut. Vilket nummer har loket? Det syns på hyttsidan eller på skorstenen.
Tack Björn. Ja, ångmaskinen var en stor uppfinning. Det var flera som hade prövat innan men det var först när James Watt förbättrade konstruktionen som ångmaskinen blev kommersiellt gångbar. Tåg är fascinerande och jag går ofta en sväng förbi centralstationen för att se på både människor och tåg.
Tack Gunnar. Det här loket har nummer 1384. Det andra loket som står intill har nummer 641N och på en skylt på hytten står det "Motala verkstad 1901 nr 266."