Tobbes blogg

Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Gesällen/Lokmekanik

I datorernas och elektronikens tidevarv är det lätt att glömma bort betydelsen av kunskaper i mekanik. De behövs även i dag. Våra verkstäder var i många år grunden för vårt välstånd. Jag bor inte så långt från Järnvägsmuseets fordonshall och gör en tur dit då och då för att fotografera gamla lok och tågvagnar. Fordonshallen är f n stängd för allmänheten så man får nöja sig med de fordon som står uppställda utomhus.

Här har jag fotograferat detaljer från ett ånglok som visar exempel på mängder av mekanik. 

Analog teknik med Nikon F80, Nikkor AF-S 1.8/50, Ilford HP5+400 och XTOL.

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2020-08-07 10:00 | Läst 1487 ggr. | Permalink
Bra bilder, sån här gammal mekanik är otroligt intressant, jag brukar fundera över hur dom fick ihop det. Ha det fint, LO
Svar från pic-tor 2020-08-09 11:50
Tack LO. Innan elektroniken kom så var det mekanik som gällde och det fanns många väldigt skickliga ingenjörer och uppfinnare inom det området.
Snygga bilder på tämligen begriplig mekanik. Ånga trycker på pistonger som via vevstänger får hjulen att rotera.

Vill man se och höra hur det funkade, kolla gärna legendariska dokumentären Night Mail. Länken nedan går till en filmskola i Chile.

20 minuter in i filmen lyfter det! Tåget får motlut, men håller tiden. Dom skyfflar kol medan en dikt av W H Auden rappas fram till musik av Benjamin Britten, musik där sandpapper ingår i ljudbilden. Det blir lite lugnare, föraren torkar svetten ur pannan, sen är det medlut till Glasgow och slutstationen.


https://vimeo.com/352633639
Svar från pic-tor 2020-08-09 11:52
Tack Måns. Mekanik i rörelse är lättare att förstå en elektroner som far hit och dit.Tack för länken.
Fina svartvita bilder att imponeras av!Ångmaskinen är ju en av de mer betydande uppfinningarna i sig. Inte i klass med hjulet men kanske därefter. För första gången fanns tillgång till en kraftkälla var helst man ville ha den, inte bara där det fanns vattenkraft. Fin bild på pistongerna och alla kopplingar som behövs för att få över kraften till hjulen! Många gånger gick jag ner till stationen för att titta på tågen när jag var 12-13 år. Hälsningar: Björn
Nils-Erik Eriksson 2020-08-07 19:35
Kolvstången är bortmonterad. annars så är det hela komplett. Kolvstången har troligen monterats bort av praktiska skäl för att inte påverka det kallställda maskinariet, som måhända har drabbats av vis seghet rost etc under stillsståendet /NE
geol 2020-08-07 22:40
Kolvstången är inte bortmonterad, däremot är vevstaken borttagen för att kunna dra loket kallt utan att kolven följer med i cylindern utan smörjning, man säger att loket är nedkopplat. Vevstaken ligger förresten uppe på gångbordet. Loket är ett B-lok, ett av de vanligaste loken hos SJ, synd bara att det ser så rostigt ut. Vilket nummer har loket? Det syns på hyttsidan eller på skorstenen.
Svar från pic-tor 2020-08-09 11:45
Tack Björn. Ja, ångmaskinen var en stor uppfinning. Det var flera som hade prövat innan men det var först när James Watt förbättrade konstruktionen som ångmaskinen blev kommersiellt gångbar. Tåg är fascinerande och jag går ofta en sväng förbi centralstationen för att se på både människor och tåg.
Svar från pic-tor 2020-08-09 11:47
Tack Gunnar. Det här loket har nummer 1384. Det andra loket som står intill har nummer 641N och på en skylt på hytten står det "Motala verkstad 1901 nr 266."



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver


Lägg till

Tidigare blogginlägg